Go to page
 

Bibliographic Metadata

Title
Digital Age Management: Führung im digitalen Zeitalter
AuthorSikora, Hermann
Published in
e & i Elektrotechnik und Informationstechnik, 2017, Vol. 134, Issue 7, page 344-348
PublishedSpringer Vienna, 2017
LanguageGerman
Document typeJournal Article
Keywords (DE)Digitalisierung / Unternehmensorganisation / Unternehmenskultur / Leadership / Transformationsprozess / Digitales Zeitalter / Digitale Gesellschaft / Digitale Transformation / Geschäftsmodell / Informationsmanagement (IM) / Informationstechnologie (IT) / Konfliktportfolio / Nerd-Kultur / Management
Keywords (EN)digital age / digitalization / digital society / digital transformation / business model / management / leadership / information management (IM) / information technology (IT) / conflict portfolio / nerd culture
ISSN1613-7620
URNurn:nbn:at:at-ubl:3-1268 Persistent Identifier (URN)
DOI10.1007/s00502-017-0524-0 
Restriction-Information
 The work is publicly available
Files
Digital Age Management: Führung im digitalen Zeitalter [0.7 mb]
Links
Reference
Classification
Abstract (German)

Leadership als zentraler Führungskompetenz im Sinne von ,,am System/Geschäftsmodell arbeiten“ kommt im ,,digitalen Zeitalter“ eine besondere Bedeutung zu, da der rasante technologische Wandel der Digitalisierung alle Lebensbereiche durchdringt und Unternehmen zu umfassenden Transformationsprozessen zwingt. Eine strategische, alle Unternehmensbereiche konsequent durchdringende Positionierung der Informationstechnologie (IT) als Business Enabler und Existenzfaktor ist von zentraler Wichtigkeit. Unternehmenskulturelle Konflikte mit der Positionierung anderer betrieblicher Organisations- und Funktionseinheiten sind dabei unausweichlich. Tradierte Managementmethoden stehen auf dem Prüfstand, die Herausforderungen der ,,digitalen Gesellschaftsform“ werden Führungskräfte mit neuen Kompetenzen und grundlegend veränderte Unternehmenskulturen erfordern.

Abstract (English)

In the “digital age”, leadershipin the meaning of the skill for “working on a system/business model”is of paramount importance. Rapid technological change coming with digitalization enters all aspects of life, so businesses are forced to undertake extensive transformation processes. A strategic and pervasive positioning of information technology (IT) as business enabler and fundament of business models is of essence. Cultural business conflicts with the positioning of other operational units are unavoidable. Traditional methods of management are certainly being tested. The “digital society” needs executives with new competencies and businesses based upon fundamentally changed business cultures.

Stats
The PDF-Document has been downloaded 2 times.
License
CC-BY-License (4.0)Creative Commons Attribution 4.0 International License