Zur Seitenansicht
 

Titelaufnahme

Titel
Unterstützendes Führungsverhalten schulischer Leitungskräfte für die Arbeit professioneller Lerngemeinschaften im Kollegium
AutorInnenHelm, Christoph ; Warwas, Julia ; Schadt, Christian
Erschienen in
Zeitschrift für Bildungsforschung, 2019,
ErschienenSpringer Fachmedien Wiesbaden, 2019
SpracheDeutsch
DokumenttypAufsatz in einer Zeitschrift
Schlagwörter (DE)Professionelle Lerngemeinschaften / Bedingungsbezogene Forschung / Unterstützende Führung / Schulleitung
Schlagwörter (EN)Professional Learning Communities / Research on Antecedents / Supportive Leadership / Principals
ISSN2190-6904
URNurn:nbn:at:at-ubl:3-1917 Persistent Identifier (URN)
DOI10.1007/s35834-019-00230-w 
Zugriffsbeschränkung
 Das Werk ist gemäß den "Hinweisen für BenützerInnen" verfügbar
Dateien
Unterstützendes Führungsverhalten schulischer Leitungskräfte für die Arbeit professioneller Lerngemeinschaften im Kollegium [0.57 mb]
Links
Nachweis
Klassifikation
Zusammenfassung (Englisch)

Complementing prevailingly outcome-oriented research on professional learning communities (PLCs), this paper focuses on conditions within school organizations that promote the communities work. Of prime interest is the predictive value of principals supportive leadership for variations of constitutive PLC elements and, furthermore, the specific features that characterize supportive leadership. To answer these questions, the theoretical part of the paper describes core dimensions of PLCs and potential approaches of targeted support by reviewing available classifications and empirical investigations. Our review reveals, among other things, that supportive leadership is not restricted to providing structural resources but also includes establishing trustful relationships, contributing ideas to instructional improvements, and sharing responsibilities. As expected, results from multilevel structural equation models (N=395 teachers) document significant associations between perceived leadership behaviours and core dimensions of professional communities among faculty staff, even though staff members ratings do not fully reflect the theoretically assumed distinction of four different facets of supportive leadership.

Statistik
Das PDF-Dokument wurde 6 mal heruntergeladen.
Lizenz
CC-BY-Lizenz (4.0)Creative Commons Namensnennung 4.0 International Lizenz